Na Cromwell en Kerst - Reisverslag uit Bluff, Nieuw Zeeland van Appie en Agniet Jong - Swart - WaarBenJij.nu Na Cromwell en Kerst - Reisverslag uit Bluff, Nieuw Zeeland van Appie en Agniet Jong - Swart - WaarBenJij.nu

Na Cromwell en Kerst

Door: Agniet

Blijf op de hoogte en volg Appie en Agniet

27 December 2015 | Nieuw Zeeland, Bluff

Na Cromwell zijn we doorgereden met de bedoeling om een dag in Queenstown door te brengen. Het werd daar een kort dagje: natuurlijk weer een gekkenboel in town en nergens de auto kunnen parkeren.
Heel even ergens gestaan en toen maar snel doorgereden tot buiten Queenstown, aan de Lake 12 Mile Delta was een picknickplaats met campground. Redelijk provisorisch maar toch. Natuurlijk was er ongeveer op iedere hoek c.q. bocht wel wat mooi natuurschoon te bewonderen.

Aangezien het nog vroeg op de dag was zijn we doorgereden met als nieuw doel het eindpunt van de weg naar Glenorchy. Ook daar was een campground, bleek ook een hele leuke, nieuwe en tijdelijke te zijn. In mei wordt het vervangen. Mrs Woollies campgrounds. Glenorchy is uitvalsbasis van veel paragliden, jetskieën etc. en het hele dorp krijgt een facelift in 3 fasen, en alles gebaseerd op duurzaamheid.
Leuke plannen daar Kees, zou een mooie stageplek kunnen zijn ;)

Daar hebben we dus overnacht, leuk met de manager gebabbeld, die had al van alles en nog wat gedaan, van de horeca via psycholoog t/m. bij de monnikken in Tibet. En nu dit, hopelijk was het een blijvertje voor hem, had het er erg naar de zin.
De avond hebben we gespendeerd met een Australisch - Nieuw Zeelands gezin met 2 kids. Vader kwam uit Auckland maar was al 20 jr in Melbourne. Naast werk vond hij vrouw en later kwam gezin. Leuke mensen waar we, samen met nog een Duitse, de hele avond mee gezeten hebben. Leuke discussies en heel wat geleerd over beide landen uiteraard.

De volgende ochtend hebben we de route voortgezet over gravel zover we konden. Helaas hebben we op 3.6 km na het eindpunt van Routeburn niet gehaald, dat werd te gevaarlijk voor de camper.
Onderweg wel heel wat mooie wandelingen gemaakt langs het water en tijdens de oversteek van de riviertjes ik ook 1 in het water.. was niet de bedoeling maar wel lekker verkoelend ;) .

Dat was 1e kerstdag. Ca. 13 u zijn we richting Queenstown gegaan om bij 12 mile Delta campground te blijven overnachten. Het was een drukte van belang en heel gezellig met alle jetboats op de Lake. Daar dus bij gaan zitten en de camper geïnstalleerd zodat we ter plaatse konden koken en relaxen. Heerlijk dagje.
's Avonds weer de hele avond met onze buren doorgebracht. Ditmaal een stel jonge Duitsers, het meisje was hier op een werkvisum voor 6 maanden. Ze had een poos gewerkt, vriend was overgekomen die hier ook familie heeft, en ze zijn 4 weken op reis. Beide mannen waren rokers, dus altijd praat! Weer een heleboel tips gekregen.

2e Kerstdag op pad gegaan, het was heel lekker rustig, en toen echt Queenstown in gegaan. Dat viel Appie wat tegen, maar we zijn dan ook 17 jaar verder ;) Een boel jetboat-geweld gezien met skydiven. Ook lekker gebrunchd in de stad bij Joe's garage. Nee, geen garage maar gewoon een heel leuk en vooral lekker eetcafé.
Daarna nog even verder gestruind en halverwege de middag weer op pad gegaan, richting Invercargill via SH6.
Een lange highway waar niet zoveel te beleven was, alles was dicht.
Omdat het overal zo rustig was waren we natuurlijk snel bij het eindpunt, waar je ook een kanonskogel door de stad kon schieten. In tegenstelling tot Queenstown was hier echt alles dicht. Zo zijn we doorgereden tot Bluff, helemaal onderin.
Dat was een gateway naar Stewart Island, allemáal eco. Alleen een retourtje was al $ 130,- p.p. Dat maar even overgeslagen. Wel zijn we daar even aan de wandel gegaan naar boven op het loonkosten point en natuurlijk de haven als meest zuidelijke puntje. Nog gesproken met een Nederlandse Australiër, in Amsterdam geboren en al jong daar naartoe gegaan. Die had for het eerst zon grote camper gehuurd...
Omdat het weer Redelijk was de volgende dag de Southern Scenic Road gereden. Halverwege zijn we bij de McLean Falls blijven steken. Daar hebben we overnacht en natuurlijk de Falls bekeken.
Was echt een leuke spot waar we ook geborreld en gegeten hebben. Normaal deden we dat in de campér, maar deze pizza was lekker. Ook het happy your was goed gevonden door de toeristen

• 27 December 2015 - 13:04

Syb En Susan:

He buurtjes zo te lezen vermaken jullie je nog opperbest daar in het warme zuiden.Appie krijgt zelfs al een kleurtje op de wangen!!!!!
    Hier alles oke .Iedere dag breken we de warmte records.Het is nu miezerig en bewolkt op de 3de kerstdag.Gisteren zijn alle kinderen thuis geweest was erg gezellig.Gourmetten dus zoals zovele nederlanders.
    Een goede reis verder.
    groetnis syb en susan

• 28 December 2015 - 11:44

Simone:

Hey Appie en Agniet!

Leuk om jullie reisverslagen te lezen! prachtige foto's! en Appie heeft alweer meer kleur dan in Nijland ;-) dus nog vaker op vakantie! :-)
    Voor jullie hele andere kerstdagen dan in Nederland lees ik.

Geniet van de omgeving!

Vandaag is t bewolkt maar droog. Ook ik heb een lekker weekje "vakantie".
    Ben benieuwd naar jullie volgend verslag.
    Wanneer zijn jullie weer terug?

Succes met jullie reis en voorzichtig!

Groetjes Simone